MIN TRO OM VAD SOM HÄNDER EFTER DÖDEN.

Dags för sjunde ämnet: Mina tro om vad som händer efter döden.

Detta är ett svårt ämne för mig. 
Jag är troende kristen som har dödsångest, går inte riktigt hand i hand det. 
Dessutom så befinner jag mig i en period då jag tvivlar på Guds existens, vilket skaver otroligt i mig. 

Jag har i alla fall flera funderingar på vad som händer efter döden. 
En av dem är lite som buddismens tro, att vi föds vidare till något annat. 
En annan är så klart från min kristna tro, att livet efter detta är det eviga livet, där vi alla återförenas igen. 

Sen så är det en tragiska tanken om att vi kanske faktiskt bara försvinner.
Att vi enbart blir jord och inte mer än så. Detta är en mycket dyster tanke och som gör mig livrädd. 

Samtidigt så förstår jag att livet efter döden är oviss.. 
Jag menar, om man skulle få veta att detta liv vi lever är någon slags prövning inför det eviga livet, och att det eviga livet faktiskt är helt underbart och fantastiskt där vi alla återförenas och har det bra, vem skulle då vilja leva detta liv?! Alla skulle ju vilja dö för att sedan återförenas och leva för evigt. 

En sak är ju i alla fall klar.. 
Vad som än händer, så får vi alla veta vad det är så småningom. 
Detta ger mig en stark ångest men samtidigt så är min nyfikenhet så otroligt stark. 
När jag var yngre så tänkte jag mycket på att jag ville dö för fem minuter så jag visste vad som hände och sedan börja leva igen så jag kunde verkligen veta tills det var dags. 

Vad tror ni händer efter döden? 




Kommentarer
Postat av: kyrksyster

Återfödseln/reinkarnation finns i buddistisk och hinduisk religion. Men det är inte något positivt. Snarare ett straff. Målet är att bli så perfekt att man slipper återfödas. När västerländska idelogier tar upp den tanken ser man det som "andra chansen". Och det blir väl mer positivt...

Tvivel hör till tron. Det är ett tecken på att man fortfarande tänker och reagerar. Svag tro är inte samma sak som otro.

Kristna är inte befriade från dödsångest. Skulle vi inte vara rädda för att dö skulle vi väl alla snabbt vara döda. Vi har reflexer som reagerar inför fara. Självbevarelsedriften är nerlagt i oss. Vi ska leva detta liv som det enda vi får.

Samtidigt ska vi ha förtröstan inför att Jesus kommer tillbaka. Att hans försoning gäller och omfattar alla som bara vill ta emot den.

Men vi människor är bräckliga ibland. Det finns tider då tron får kämpa och inget känns självklart. Du har förmågan att uttrycka vad du känner. Det hjälper.

Hoppas att du har någon att prata med. I annat fall finns min mail på min blogg.

2013-03-22 @ 15:53:32
URL: http://kyrksyster.wordpress.com/
Postat av: Sara - Hold on be strong

Bra skrivet! Det är svårt att veta eller föreställa sig. Min tro om vad som händer ändras hela tiden!
Sv: jaa kärlek!! :D visst är hon!! :)
Kram

2013-03-22 @ 16:03:20
URL: http://saraleasofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0