LITE TANKAR OM MOBBNING

Jag såg precis ett klipp på Facebook på en tjej som har tagit livet av sig på grund av nätmobbningen. 
Hon blev 13 år gammal.. 

Jag vet inte riktigt vem jag lider mest med. 
Flickan som aldrig fick chansen till att leva ett liv, hennes föräldrar som aldrig fick se sitt barn växa upp eller de människor som har drivit henne till detta, de som fortsätter trots efter hennes död att komma med vidriga kommentarer för att dom själva måste vara helt tomma inombords. 
Jag såg att en kille hade skrivit att hon nu får brinna i helvetet och bli våldtagen av Satan. Må jag visserligen tro att självmord kan bestraffas då det inte är meningen att du ska ta ditt egna liv. MEN detta var inte ett självmord, detta var ett mord! Det är alla de människor som har kallat henne saker, tryckt ner henne, kränkt henne, MOBBAT henne som faktiskt indirekt genom sina handlingar också har mördat henne. 
Det är inte hon som brinner i helvetet, det är ni som kommer göra det. Men innan dess så kommer ni vara tvingade till att leva era tragiska liv. För visst måste dessa liv vara tragiska om man inte har något bättre för sig än att sitta och hata.. Om det nu är i vanliga livet eller på nätet. Att önska livet ur en 13årig ung tjej, och när hon faktiskt tar livet av sig ändå inte kan sluta. Utan fortsätter sig att gotta sig i familjens sorg.   

Det finns egentligen bara två typer av mobbare, och det är de som mår så fruktansvärt dåligt så att dom känner ett sådant starkt behov av att trycka ner andra. 
Dessa människor är osäkra och har själva otroliga problem. 
Vissa av dem får inte någon kärlek i sitt liv och känner sig försummade och på grund av det så försöker dom fylla det tomrummet genom att få någon annan att känna sig oälskade. Detta stärker dem. 
Kanske växer dom en dag upp, lyckas på något sätt fylla sitt tomrum med någon som älskar dem trots att dom själva är äcklade av sig själva och inser då vad de har gjort. Det må inte vara många men det händer säkert. Mest troligt är ju att dom aldrig tar ansvar för vad dom har gjort, att dom ansåg att personen inte var "stark" nog, och att allt bara var lite skämt..
Sen så finns det de som faktiskt bara är iskalla. Som totalt saknar empati. Som lever för att göra livet hopplöst för andra, som njuter av att se andra lida och känner en form av lycka när dessa personer inte orkar mer. Sadistiska människor som kommer brinna längst ner i helvetet med Judas och Brutus. 

När ska mobbningen ta slut?! 
Hur mycket ska en person orka?!
Jag förstår faktiskt de människor som gått in i sin skola med en pistol och skjutit ner sina mobbare och de som stått i hans väg. Det är ju ingen som har försökt stoppat det, för hur man än vrider och vänder på det så hade den handlingen aldrig blivit av OM inte personen hade blivit mobbad från första början.
Hela samhället bär ansvar till en sådan händelse.

Jag har alltid faschinerat mig i vad som rör sig i människors huvuden som kan få dem att göra så känslokalla gärningar. Att skjuta ner sina mobbare är självklart inte rätt, men kan jag förstå det? Ja, det kan jag. 
Men kan jag förstå hur människor konstant kränker och trycker ner andra människor och gör deras liv till ett levande helvete? Nej det kan jag inte. 
Jag kan inte förstå varför folk ständigt känner ett sådant behov att slänga ur sig "fetto", "glasögonorm", "bögjävel" och andra nedvärderande ord bara för att knäcka personen. Är det någon form av "skoj" som jag totalt har missat? 
Och är det något jag absolut inte förstår så är det hur människor kan sitta och skriva skit om personer som inte längre finns med oss. Detta är bortom mitt förstånd.

Ett stort problem nu verkar vara nätmobbning. 
Men hur kan människor tro att vi kan stoppa den, som nästintill är anonym bakom någon dataskärm, när vi inte ens kan stoppa den som finns i skolorna som lärarna ser på och ändå inte gör något åt?! 
Där de som blivit mobbade antingen får stå ut eller flytta till en annan skola, där den som mobbar får stanna kvar och jaga nästa offer som han/hon ska göra livet surt för. 

Så när ska skolan ta sitt ansvar? lärarna och rektorn? 
När ska de övriga eleverna säga emot?
När ska vi övriga människor faktiskt säga NU ÄR DET NOG! 
När ska vi våga? När ska vi våga "lägga näsan i blöt"? 
Det är DEN dagen det händer som vi kommer steget närmare att få bort mobbningen, både på nätet och i IRL. 
Men framtills dess, så får vi nöja oss med det som är..
Framtills dess så får vi "acceptera" hur 13åriga tjejer tar livet av sig (blir mördade), vi får acceptera skolmassaker där offret inte längre klarat av hatet som byggs upp i honom/henne. 
Vi får helt enkelt acceptera att en grupp förstörda människor förstör andra och vi får acceptera att när dessa människor inte längre klarar av livet så får vi se hur mobbningen ändå fortsätter. 
Det handlar inte om en kamp mot näthatet. Det handlar om en kamp mot HATET! 



Till er alla därute som blir utsatta, 
Kämpa på! Låt dom inte vinna. Just DU är utvald att vara här på jorden, just DU är älskad, så låt ALDRIG någon att få dig att tro något annat. 


Till er alla därute som mobbar, 
Varför? 

Kommentarer
Postat av: Celine

- Gör det, det är jättekul! :)

2013-03-15 @ 16:07:47
URL: http://celinelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0